Trwa ładowanie proszę czekać ...

Co wybrać: ryż czy komosę ryżową?

26 października 2016

Osoby uprawiające sport najczęściej jako proste źródło węglowodanów wybierają ryż. Czy jest to najlepszy wybór?

Ryż jest lekkostrawny, nie powoduje problemów żołądkowych ani alergicznych, łatwo się przyswaja – wydaje się więc, że ma przewagę nad innymi produktami węglowodanowymi takimi jak chleb, płatki owsiane czy ziemniaki.

Ryż nie jest również źródłem glutenu, i jest dobrze tolerowanym źródłem skrobi. Kolejną zaletą ryżu jest ilość odmian, które możemy spożywać. Mamy do wyboru: ryż brązowy, ryż biały, basmanti, jaśminowy, paraboliczny, oraz dziki.

Czym różnią się od siebie wymienione rodzaje?

 Ryż biały jest rodzajem najbardziej lekkostrawnym, polecany jest dzieciom, alergikom oraz pacjentom z chorobami układu pokarmowego. Jest również dobrym rozwiązaniem dla sportowców w czasie treningowym, gdyż nie obciąża układu pokarmowego a dostarcza łatwo przyswajalnej energii.

Ryż brązowy – jest mniej oczyszczony niż biały, dzięki czemu znajdziemy w nim więcej składników odżywczych takich jak: witamina E, K, witaminy z grupy B, ale także żelazo, selen, cynk potas magnez i wapń. Ma również niższy indeks glikemiczny niż ryż biały.

Ryż paraboliczny jest to na ogół ryż biały po obróbce termicznej. Ma dużo większą wartość odżywczą niż ryż biały i nie skleja się ani nie pęcznieje jak biały ryż podczas gotowania.

Ryż jaśminowy – jego ziarenka są dłuższe i cieńsze, charakteryzuje go delikatny kwiatowy posmak, jest to rodzaj ryżu bogaty w potas i witaminy z grupy B.

Ryż dziki natomiast ma bardzo charakterystyczne długie, cienkie i ciemne ziarna. Jest źródłem białka, fosforu, potasu i witamin z grupy B. Ma delikatny orzechowy aromat.

Alternatywą dla ryżu jest komosa ryżowa czyli tak zwana Quinoa. Wyróżnia ją wysoka zawartość białka i argininy. Jest też bogata w błonnik, i białko, którego dostarcza dwa razy więcej niż ryż. MA również dużo więcej tłuszczy niż ryż biały.

Komosa jest bogatym źródłem również innych wartościowych składników odżywczych, witamin i minerałów takich jak E, B1, B6, kwas foliowy, magnez, potas, mangan, cynk i selen.

Komosa ryżowa ze względu na duża zawartość białka dobrze sprawdzi się u osób nie jedzących mięsa.

Ciężko wybrać tutaj bardziej wartościowy produkt, i myślę że najlepszym rozwiązaniem jest nieograniczanie się do jednego produktu a używanie w kuchni wszystkich możliwych, tak aby nasze posiłki były możliwie różnorodne i dostarczały nam jak najwięcej wartości odżywczych, witamin i minerałów.