Trwa ładowanie proszę czekać ...

Co wybrać: ryż czy komosę ryżową?

2 października 2016

Osoby uprawiające sport najczęściej jako proste źródło węglowodanów wybierają ryż. Czy jest to najlepszy wybór?

Ryż jest lekkostrawny, nie powoduje problemów żołądkowych ani alergicznych, łatwo się przyswaja – wydaje się więc, że ma przewagę nad innymi produktami węglowodanowymi takimi jak chleb, płatki owsiane czy ziemniaki.

Ryż nie jest również źródłem glutenu, i jest dobrze tolerowanym źródłem skrobi. Kolejną zaletą ryżu jest ilość odmian, które możemy spożywać. Mamy do wyboru: ryż brązowy, ryż biały, basmanti, jaśminowy, paraboliczny, oraz dziki.

Czym różnią się od siebie wymienione rodzaje?

 Ryż biały jest rodzajem najbardziej lekkostrawnym, polecany jest dzieciom, alergikom oraz pacjentom z chorobami układu pokarmowego. Jest również dobrym rozwiązaniem dla sportowców w czasie treningowym, gdyż nie obciąża układu pokarmowego a dostarcza łatwo przyswajalnej energii.

Ryż brązowy – jest mniej oczyszczony niż biały, dzięki czemu znajdziemy w nim więcej składników odżywczych takich jak: witamina E, K, witaminy z grupy B, ale także żelazo, selen, cynk potas magnez i wapń. Ma również niższy indeks glikemiczny niż ryż biały.

Ryż paraboliczny jest to na ogół ryż biały po obróbce termicznej. Ma dużo większą wartość odżywczą niż ryż biały i nie skleja się ani nie pęcznieje jak biały ryż podczas gotowania.

Ryż jaśminowy – jego ziarenka są dłuższe i cieńsze, charakteryzuje go delikatny kwiatowy posmak, jest to rodzaj ryżu bogaty w potas i witaminy z grupy B.

Ryż dziki natomiast ma bardzo charakterystyczne długie, cienkie i ciemne ziarna. Jest źródłem białka, fosforu, potasu i witamin z grupy B. Ma delikatny orzechowy aromat.

Alternatywą dla ryżu jest komosa ryżowa czyli tak zwana Quinoa. Wyróżnia ją wysoka zawartość białka i argininy. Jest też bogata w błonnik, i białko, którego dostarcza dwa razy więcej niż ryż. MA również dużo więcej tłuszczy niż ryż biały.

Komosa jest bogatym źródłem również innych wartościowych składników odżywczych, witamin i minerałów takich jak E, B1, B6, kwas foliowy, magnez, potas, mangan, cynk i selen.

Komosa ryżowa ze względu na duża zawartość białka dobrze sprawdzi się u osób nie jedzących mięsa.

Ciężko wybrać tutaj bardziej wartościowy produkt, i myślę że najlepszym rozwiązaniem jest nieograniczanie się do jednego produktu a używanie w kuchni wszystkich możliwych, tak aby nasze posiłki były możliwie różnorodne i dostarczały nam jak najwięcej wartości odżywczych, witamin i minerałów.